Rzucam cukier

Wczoraj dałam Wam przepis na pyszne ciasto czekoladowe z Bailey’s, a dziś staram się Was namówić do rzucenia cukru. Głupie? Może. Jednak po przeczytaniu książki „Rzucam cukier” doszłam do wniosku, że jest to coś co chciałabym spróbować.

Rzucam cukier

Dlaczego dziś? Bo do Wigilii zostały dokładnie 2 miesiące (61 dni), a według naukowców potrzebujemy 21-66 dni, żeby zmienić nawyk z perspektywy psychologicznej. Idealnie! W tym roku zrobię wszystko, aby mi się udało. Tegoroczne wypieki świąteczne będą zdrowe i bezcukrowe. Już się nie mogę doczekać moich eksperymentów w kuchni.

Jeśli zastanawiacie się czy musicie rzucić cukier, odpowiedzcie na kilka pytań, które zadaje Sarah Wilson w swojej książce:

  1. Czy popołudniami doświadczasz spadku energii?
  2. Czy po posiłku czujesz potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego?
  3. Czy po zjedzeniu masz uczucie wzdęcia?
  4. Czy po zjedzeniu jednego kawałka ciasta trudno Ci nie sięgnąć po następny?
  5. Czy masz oponkę w okolicy brzucha, choć pozostałe części Twojego ciała są szczupłe?
  6. Czy często miewasz poczucie, że jesteś nieco otępiały i nie w formie?

Jeśli większość opowiedzi była pozytywna, to tak jak ja jesteście uzależnieni od cukru! Nie pozostaje Wam nic innego, jak przyłączyć się do tego eksperymentu. Łatwo nie będzie.. Ba! Pierwszy tydzień będzie okropny, sampoczucie nie najlepsze, ale dajmy sobie czas. Motywujmy się wzajemnie, a pozbędziemy się tego paskudnego uzależnienia. Przejdziemy razem przez etapy opisane w książce. Co tydzień będę w skrócie opisywać co zawiera kolejny etap. Razem będzie łatwiej! Obiecuję!

rzucam cukier

ETAP I = 1 TYDZIEŃ

Sarah Wilson radzi, żeby dokonać kilku prostych zmian w diecie. Zmiejszamy ilość spożywanego cukru, także tego, który uważamy za „dobry”. Nie ma czegoś takiego! CUKIER TO CUKIER! Ograniczamy słodkie napoje, cukier w kawie i herbacie, odmawiamy kawałka ciasta. „Im mniej cukru w Twoim organizmie w chwilii wkraczania w 2 tydzień odwyku, tym łatwiej Ci pójdzie”. 

Autorka książki tłumaczy, że naszym najgorszym wrogiem jest FRUKTOZA. Ma ona dość długą listę grzechów:

  • sprawia, że jemy więcej
  • zamienia się bezpośrednio w tłuszcz
  • szkodzi nam 

Wiele badań wskazuje, że fruktoza:

  • „hamuje funkcjonowanie układu odpornościowego, przez co trudniej nam zwalczać infekcję;
  • zaburza równowagę mineralną w naszym ciele, wywołując niedobory i zakłócając wchłanianie minerałów;
  • wtrąca się w kwestie płodności;
  • przyśpiesza proces starzenia;
  • ma związek z rozwojem raka piersi, jajników, prostaty, odbytnicy, trzustki, płuc, woreczka żółciowego i żołądka;
  • zwiększa ryzyko demencji;
  • powoduje nadkwasotę niestrawność i zespół złego wchłaniania;
  • może spowodować nagły wyrzut adrenaliny, a także odpowiadać za hiperaktywność, niepokój i spadek koncentracji.”

rzucam cukier

Przekonałam Was? Super! Teraz musisz zrobić coś jeszcze.. Zmierz się w pasie, talii i biodrach, oraz zrób zdjęcie sylwetki – najlepiej rano, przed śniadaniem. Za 4 tygodnie porównamy, jak zmieniły się nasze sylwetki po rzuceniu cukru. Ja mam już pierwszy dzień za sobą. Oznajmiłam mój cel w pracy i najbliższym, żeby mieć dodatkową motywację. Nie czekaj za długo, nie zastanawiaj się! Spróbuj, bo warto!

” Jeśli nie coś słodkiego, to co? Powiem Ci co: czyste i zdrowe ciało i umysł!’ Sarah Wilson

You may also like

  • Właśnie to chyba książka dla mnie. Całkowicie rzucić cukier to może nie, ale mam zamiar ograniczyć słodycze, 😉

    • Książka jest super! Nawet jeśli nie chcesz rzucać cukru w 100% daje ona fajne wskazówki jak ograniczyć cukier 🙂

  • Jakiś czas temu odstawiłam sklepowe słodycze i muszę przyznać, że wcale mi i ich nie brakuje 🙂

    • Mnie chyba najbardziej kuszą polskie słodycze, jeśli mam być szczera.. od kiedy mieszkam w Kopenhadze traktowałam je jako wspominki za domem rodzinnym – mam jednak nadzieję, że nie będą już tak kuszące jak się uporam z tym cukrowym uzależnieniem 🙂

  • Ola | FitTogether

    Ja tez właśnie zaczęłam cukrowy detox :)) cieszy mnie to ze coraz więcej ludzi jest świadomych zagrożenia jakie niesie na sobą cukier 😉

    • Dokładnie! Jak Ci idzie? Masz jakąś specjalną motywację, czy nie sprawia Ci to problemu?

  • Chętnie się dołączę do wyzwania 🙂 Pamiętam jak kiedyś robiłam cukrowy detoks, po jakimś czasie przestałam mieć ochotę na słodycze. A w moim wypadku jest to co najmniej zaskakujące… 😉

    • Cieszę się bardzo! To prawda – zaskakujące jest jak po jakimś czasie cukrowego detoksu nie mamy najmniejszej ochoty na słodycze 🙂 Ja osobiście planuję eksperymentować w kuchni i wyczarować pyszne słodkości bez cukru 🙂

  • Krystyna Polek

    ja nie słodzę już kawy i herbaty ale ciasta… sobie nie odmówię! 🙂

    • Wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem 🙂 Ja mam aktualnie potrzebę pozbycia się cukru z mojego życia, ale czy uda mi się to na stałe tego nie wiem 🙂 Uwielbiam domowe wypieki i sama też eksperymentuje w kuchni, więc odmówienie sobie ciasta może być najtrudniejszym zadaniem w tym moim eksperymencie

  • Oj dużo jeszcze przede mną w takim razie!

  • Szczerze mówiąc nie wiem czy dałabym radę. Jestem okropnym czekoladoholikiem! 😀 Generalnie zdrowo się odżywiam, jem dużo warzyw, ale do kawy zawsze muszę mieć jakąś słodką przekąskę 🙁 Ale chyba najwyższa pora zainwestować w tą książkę i podjąć wyzwanie 🙂

    • Nawet jeśli miał być to tylko detoks kończący się powrotem do słodkości raz kiedyś. Od czasu do czasu warto sobie coś takiego zaserwować dla zdrowia 🙂

  • Chętnie przeczytałabym tę książkę mimo, że od dawna nie słodzę herbaty, kawy i staram się zdecydowanie ograniczać wszelkie sklepowe i cukiernicze produkty 😉 Myślałaś może o utworzeniu wydarzenia/ wyzwania na FB? 🙂

    • Szczerze mówiąc nie myślałam o tym, jednak jak o tym wspomniałaś brzmi jak dobry pomysł 🙂 Książkę polecam, chociażby ze względu na fajne przepisy 🙂

  • Niełatwe zadanie – mi jakiś czas temu udało się mocno ograniczyć cukier.. rezygnacja… hmmmm…. 🙂

  • Aga Antosiewicz

    Niestety na pytania Sarah Wilson odpowiadam tak. Zainspirowalaś mnie! Podejmuję wyzwanie 🙂

    • Cieszę się bardzo, że do mnie dołączysz 🙂 Już jutro kolejny wpis na blogu na temat II etapu naszego detoksu!

  • Z testu wynika, że również mam problemy z cukrem… Faktycznie pasowałoby trochę ograniczyć słodkości, chociaż to może być ciężkie 🙁 No ale zdrowie jest najważniejsze!

    Pozdrawiam

    • Przeczytaj ksiazke albo popros kolezanke zeby do Ciebie dolaczyla – bedzie latwiej 🙂

  • Odstawiłam całkowicie cukier praktycznie z dnia na dzień, w kwietniu. Kawę słodziłam syropem daktylowym i czasem w trakcie treningu pozwalałam sobie na mały batonik. W ciągu trzech miesięcy schudłam aż 5 kg bez zwiększenia ilości ruchu. Zrobiłam to bez żadnych wstępów, książek, planów itp. Po prostu pewnego dnia stwierdziłam, że od dziś koniec. Na początku było ciężko, ale po jakichś dwóch tygodniach zauważyłam wielką zmianę w funkcjonowaniu mojego organizmu – zmianę na duży plus. To mnie motywowało i motywuje nadal.

    • Gratuluję! Niektórzy mogą rzucić cukier z dnia na dzień, dla mnie osobiście łatwiej było jak poczytałm na ten temat i podzieliłam się na forum publicznym. Najważniejsze jednak to wybrać drogę do zdrowego stylu życia, która nam najbardziej odpowiada 🙂 Pozdrawiam

  • Kasia Makarska

    Zainteresowaś mnie. 🙂
    Książką i samym wyzwaniem. Dla mnie będzoe to mega wyzwanie zważywszy, że jestem chyba naprawdę uzależniona. Ale wiem, że wyjdzie mi to na dobre.
    Pozdrowienia ze Szwecji.:)

    • Dziękuję za pozdrowienia! Jeśli masz jakieś pytania, bądź potrzebujesz kogoś kto przechodzi przez to samo napisz do mnie 🙂

  • Właśnie zamówiłam sobie tę książkę 🙂